PS2HARDCORE

Forum użytkowników PlayStation
Home Page FAQ Team Search
  Zarejestruj
Zaloguj 
Wątki bez odpowiedzi Aktywne wątki  

Usuń ciasteczka

Strefa czasowa: UTC + 1




New Topic Post Reply  [ Posty: 1 ] 
 
Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 sie 2013, o 19:22 
Avatar użytkownika
CHAMPION

Dołączył(a): 31 lip 2004, o 19:41
Posty: 23543
gadu: 818467
Obrazek


Dawno temu, w bardzo odległej galaktyce triumfy święciła platforma kryjąca się pod niewinnym kryptonimem - AMIGA. Urządzenie, które mogło się poszczycić mianem krzyżówki komputera i konsoli. Sprzęt o zamkniętej architekturze z niewielkimi możliwościami rozszerzeń, podobnie jak laptop zintegrowany z klawiaturą, stacją dysków i zupełnie jak konsolę - AMIGĘ można było podłączyć do telewizora i odpalać gry bezpośrednio po włożeniu dyskietki do napędu, bez konieczności uprzedniego uruchamiania systemu operacyjnego, instalacji, paprania się ze sterownikami. Amiga była zabawką dla każdego, dla zaawansowanego komputerowca i dla laika, który chciał tylko grać. Złoty środek pomiędzy komputerem i konsolą, coś co teraz może by zakończyło wojenki komputerowców z konsolowcami.

Amigi długo rywalizowały z komputerami PC, rywalizację tę wygrywając, a hasło AMIGA RULZ fani zamieszczali wszędzie gdzie się dało. Niestety, hasło tyczyło się tylko półświatka fanów, developerów i wielu wspaniałych gier... sama firma, Commodore - producent komputerów Amiga, nie miała się dobrze. Zarządzana przez ludzi, którzy o biznesie nie mieli pojęcia, ogromne zyski ze sprzedaży Amigi utopili w beznadziejnych inwestycjach, nie promowali swoich produktów, o ich nowinkach wiedzieli tylko namiętnie śledzący branżę... w 1994 roku Commodore ogłosiło upadłość, a za nią po pewnym czasie przepadła platforma, ustępując miejsca rosnącym w siłę, droższym, większym i z gorszymi rozwiązaniami technicznymi PCtom. Tej luki nie wypełniono do dziś. Śmierć Amigi nie tylko zabrała nam tak potrzebną alternatywę dla PC na rynku komputerów, ale też zabrała nam wspaniałe uniwersum gier, które platforma zabrała ze sobą do grobu. Jedną z takich gier jest Superfrog, w tym roku (2013) mamy dokładną dwudziestą rocznicę wydania tej gry.

Przez 20 nie doczekaliśmy się sequela gry, która jest najlepszą klasyczną platformówką 2D jaką świat widział. Superfrog w 1993 roku miał wszystko - hektolitry miodu, genialny klimat, super intro, piękną grafikę i animacje, świetne udźwiękowienie a przedewszystkim genialną muzykę. Brzmienia, które pamiętam do dziś.
W prawdzie nie doczekaliśmy się sequela, ale z okazji 20-lecia SF, Team 17 postanowiło uraczyć nas remakiem HD, który zamierzam zrecenzować.


Co czuje każdy zagorzały fan gdy dowiaduje się, że w produkcji jest remake jego ukochanego tytułu? Zapewne są to mieszane uczucia - z jednej strony radość, z drugiej obawa, że nie uda się tego powtórzyć i spotka się tylko z profanacją. Superfrog HD wywoływał podobne obawy. No więc jak jest z grą?
Zacznę od tego, że tytuł remakeu jest nieco naciągany - wersja na PSVita nie działa w pełnym HD, ale w porównaniu z Amigową rozdziałką 320x256 to w zasadzie za HD można ją uznać. Z pewnością każdy z nas pamięta, że sam bohater gry miał tak jakby dwa designy, które nijak ze sobą nie współgrały. W obrazkach i intro Super Frog wyglądał jak na powyższym screenie. W samej grze, miał bardziej pączkowaty wygląd - pulchna Super Żaba in-game imo była zabawniejsza niż wizerunek przeznaczony do grafik promocyjnych i intra. W SF HD nasza żaba wygląda dokładnie tak jak płaz w obrazku tytułowym tej recenzji. Zarówno w materiałach dodatkowych jak i podczas gry. Dla mnie jest to minus. Reszta oprawy graficznej również przeszła lifting, oprawa jest nowocześniejsza, ale trzyma klimat oryginału. Grafika jest bardzo ładna, wyraźna i taka jaka być powinna.



Ważne dla mnie było również udźwiękowienie. Tutaj mam nieco ambiwalentne wrażenia. Wszystkie dźwięki wydawane przez grę są bardzo fajne, ale nie są to TE dźwięki, które tak utkwiły mi w pamięci. Oczywistym jest, że nie mogli użyć sampli ze starego Superfroga, odstawałyby jakością od grafiki. Nagrano więc nowe dźwięki o bardzo zbliżonym brzmieniu do oryginalnych. Niektóre są całkiem zmienione, a niektórych w ogóle zabrakło :| Nie ma np. dźwięku a raczej krzyku superfroga jaki wydawał po śmierci na kolcach, ani Żaba nie woła "Let's Go!" po odkryciu ukrytego tajnego przejścia.
Dziwi mnie, że nie dopilnowano takich detali.
Podobnie jest z muzyką. Tutaj jednak nie ma tak znacznych różnic. Mamy te same aranżacje i remixy. Wszystkie utwory zagrano na lepszych instrumentach, wyższa jakość bez wątpienia. Czepiam się już trochę na siłe, ale podobnie jest płytami winylowymi - koneserzy tych nagrań kochają niedoskonałości i trzaski tychże płyt. Oryginalna ścieżka dźwiękowa wydawała mi się nieco cięższa, ale przez to bardziej wyrazista, a niskiej jakości dźwięki dodawały jej uroku. Zaznaczam, w nowej wersji muzyczki są niemal identyczne i brzmią świetnie. Tu nie ma co dyskutować, ja tylko tak marudzę :>>



Ostatnim ważnym elementem jest oczywiście sterowanie. Każdy kto grał w Superfrog pamięta, że sterowanie było genialne, dawało niesamowitą kontrolę nad Super Żabą. W wersji HD sterowanie jest jeszcze lepsze, jeszcze płynniejsze i jeszcze bardziej precyzyjne. Przez co sama gra stała się też znacznie łatwiejsza. Łatwiejsze też jest latanie. Łatwiejsze też są levele.
Tak levele zostały zmienione. Mamy zmodyfikowane wersje oryginalnych poziomów. Prócz zmian na levelach uświadczymy też pewne rzeczy, których nigdy wcześniej w SF nie było. Są to portale. Portale możemy odnaleźć tylko wtedy gdy korzystamy z opcji Cross Controller. Grając w SuperFrog HD na PS3, używając jako kontrolera PSVita możemy odkryć portale do sekretnych lokacji. Po wejściu w taki portal, gra wsysa naszą Żabę w PSV i sekretny obszar zwiedzamy grając już na PSV. Podczas normalnej rozgrywki PSV służy nie tylko jako pad, ale też jako mapa poziomu. Na ekranie PSV rysuje się mapa do której mamy cały czas dostęp z nieprzerywaną rozgrywką na telewizorze.



Gameplay, grafika i udźwiękowienie jest pierwsza klasa. Grając w SuperFrog HD od razu pomyślałem o Rayman Origins - gry w pewnym sensie są podobne do siebie, obie są platformówkami 2D i obie wyglądają prześlicznie. Produkt Ubi wizualnie wygrywa z remakiem Team 17, ale gameplayem i klimatem nie dorasta do pięt Super Żabie. Ubi od zielonego może się tylko uczyć.
Superfrog HD podobnie jak oryginał wciąga nieziemsko, ta gra nie ma słabych stron. Dodano nawet różne triale, możliwość gry w oryginalne, niezmodyfikowane poziomy i edytor leveli. Ten ostatni, gdy już nam się gra znudzi pozwala stworzyć własne plansze i to nie ustępujące jakością oryginalnym. Szkoda, że Team17 nie pokusiło się o dodanie możliwości dzielenia się powstałymi w edytorze poziomami z innymi graczami.



Superfrog HD jest exclusivem na konsole Sony (PS3/PSV). Wykorzystuje wszystkie opcje jakie udostępniło Sony dla gier CrossPlatformowych. Mamy więc Cross Buy - kupujemy raz grę, a dostajemy dwie wersje na obie platformy. CrossPlay - możemy grać na PS3, a potem kontynuować rozgrywkę na PSVita, Cross Controler - gdzie Vita służy jako pad do PS3 i dodatkowy ekran. Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Mimo wielu narzekań wywołanych przez nostalgię, muszę przyznać, że Team 17 udało się spisać na medal. Kilka drobnych wpadek nie przekreśla tego tytułu. Co najważniejsze, udało się utrzymać genialny klimat z przed 20 lat, aż wspomnienia wracją. Superfrog dostał nowe życie po 20 latach i być może zdobędzie kolejnych fanów. Jedyne nad czym na prawdę ubolewam, że nie zamieszczono oryginalnej wersji gry z 1993 roku jako bonus.

Superfrog HD świetnie się spisuje także jako gra mobilna. W przeciwieństwie do oryginału umożliwia kontynuację gry po stracie wszystkich żyć, a także by zacząć rozgrywkę od np. drugiego świata nie trzeba wygrywać na loterii specjalnego kodu, wystarczy mieć ukończony pierwszy rozdział. Współczynnik mobilności bardzo wysoki.



Ocena końcowa jest dla wersji na PlayStation Vita. Wersja na PS3 jest znacznie ładniejsza, chodzi płynniutko w fullHD i grywalnością nie ustępuje wersji z PSVita. Natomiast jeśli masz obie konsole PSV i PS3 do oceny końcowej możesz śmiało dodać jeszcze 0.5 punktu.




ocena
8/10



Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Szukaj:
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
New Topic Post Reply  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników