PS2HARDCORE

Forum użytkowników PlayStation
Home Page FAQ Team Search
  Zarejestruj
Zaloguj 
Wątki bez odpowiedzi Aktywne wątki  

Usuń ciasteczka

Strefa czasowa: UTC + 1




New Topic Post Reply  [ Posty: 6 ] 
  Drukuj
Poprzedni | Następny 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 mar 2013, o 19:07 
Avatar użytkownika
CHAMPION

Dołączył(a): 31 lip 2004, o 19:41
Posty: 23761
gadu: 818467

R E C E N Z J A



Zapowiedzenie PlayStaton Vita było dla mnie dosyć dużą niespodzianką. Oczywiście wiedziałem, że Sony pracuje nad nową kieszonsolką, ale nie spodziewałem się, że sprawy potoczą się aż tak szybko. Plotki->Zapowiedź->Premiera - dla mnie odbyło się to błyskawicznie. Wygląda na to, że podobnie będzie z PlayStation4, ale skupmy się na Vita.
Zapowiedź Sony narobiła apetytu. W zasadzie to co miała sobą prezentować konsola po prostu miażdżyło. Obiecano poprawić wszelkie bolączki PSP, zapewnić wsparcie najlepszych studiów developerskich. Sprzęt zapowiadał się na prawdziwego must-have'a. Kupno rozważali nawet przeciwnicy handheldów.

Jeśli o mnie chodzi - PSVita nie miałem w planach. Konsola ta wydawała mi się zbędna. Mam obecnie PS3, PSP, I4S, PC... nie mam czasu grać na tym co mam, kolejna platforma to kolejne zaległości w graniu, które są nie do nadrobienia. Sytuacja PSVita na rynku też nie nastraja zachęcająco do zakupu. Konsola jest naszpikowana bajerami - to jest i droga. Duże możliwości to drogie gry. Pomysł Sony by umożliwić graczom przenośne granie w duże gry na pierwszy rzut oka wydaje się fajny. Jednak rzeczywistość go weryfikuje.
Na handheldach najlepiej sprzedają się małe, proste gierki z cyklu pickup and play. Gry, które można szybko włączyć, rozegrać krótką partyjkę i wyłączyć. Developerom też to bardziej odpowiada. Wydają dużo niskobudżetowych ale i tanich gier. Te sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Platforma Sony oferując takie możliwości sprawia, że takich gier nie wypada robić. Tym sposobem gier na Vitę jest mało i są dosyć drogie. Nic dziwnego, skoro ich produkcja nie jest wiele tańsza niż gier na duże platformy.

Od pewnego czasu, zacząłem się interesować tą konsolą z bardzo prozaicznego powodu. Mam wykupione PlayStation+ a w nim jak wiecie wpadają często darmowe gry na PSVita. Po dziś dzień uzbierałem ich całkiem sporo, w tym największe hity. Trochę szkoda było mi marnować te gry :smiech2: . Kolejnym rzeczą, która mnie skłaniała ku PSV była zapowiedź PlayStation4 i szerokiej współpracy pomiędzy maszynkami. W Japonii obniżyli też ceny, co dobrze rokuje na USA i Europę. To właśnie przemawiało za zakupem tej kieszonsolki w niedalekiej przyszłości.
Jak się okazało, na tyle dużo na ten temat gadałem, że ktoś posłuchał i postanowił zrobić mi przyjemność no i... mam PSV :>> W prawdzie chciałem wersję 3G (bo nie lubię mieć okrojonej funkcjonalności sprzętu) a mam wersję WiFi, ale chyba w tym wypadku nie wypada marudzić :smiech2:

Konsola zapakowana jest w estetyczne, biało-niebieskie pudełko, które spokojnie pomieściłoby ze cztery takie konsolki. Sporych gabarytów opakowania nie zawdzięczamy dużej ilości akcesoriów w zestawie, całą pozostałą przestrzeń wypełnia makulatura. Instrukcje w kilku językach, jakieś karteluszki i inne pierdoły. Co ciekawe - zabrakło instrukcji w wersji PL. Najwyraźniej Polaków uznano za tak bystry naród, że instrukcja jest nam zbędna. Prócz konsoli i makulatury dostajemy kabel USB do połączenia PSV z PC lub PS3 oraz ładowarkę.

Obrazek

Ładowarka wygląda niemal tak samo jak jej odpowiednik z PSP, różnica jest taka, że wykorzystuje kabel USB. Tak więc kabel z zestawu jest wielofunkcyjny, służy zarówno do wymiany danych jak i ładowania PSV. Naturalnie Sony wymyśliło swój standard złącza po stronie konsoli, nie jest to standardowy kabel USB tylko jakieś dziwadło, które w przypadku zepsucia lub utraty czyni konsolkę bezwartościową.
Więcej akcesoriów nie ma. Żadnego etui, ściereczki do ekranu, ani nawet słuchawek. Standard pełną gębą, absolutne minimum do startu konsoli. W zasadzie to nawet nie, bo konsola bez karty pamięci jest jak telewizor bez pilota.

VITA po wyciągnięciu z pudełka robi bardzo pozytywne wrażenie. Wyglądem mocno przypomina PSP, ale widać od razu, że mamy do czynienia z kolejną generacją poprzedniego handhelda Sony.
Co tu dużo mówić - wygląda bardzo ładnie. Bez wątpienia jest to najlepiej wyglądająca konsola na rynku, na pewno wstydu nikomu nie przyniesie jak będzie ją nosił przy sobie.

Obrazek

Zmiany w stosunku do PSP nie ograniczają się do gabarytów konsoli. Sama bryła handhelda jest niemal identyczna. Krzyżak, analog, przyciski geometryczne oraz L i R umiejscowione są bardzo podobnie. Zmiany zaszły jednak znaczące.
Istotna jest modyfikacja kształtu i działania krzyżaka. W PSP kierunki były szeroko rozstawione co utrudniało używanie skosów, gra w mordobicia 2D była znacząco przez to uprzykrzona. Vita dostała niższy, mniejszy, bardziej płaski i miękki krzyżak. Kierunki są znacznie bliżej siebie. Uzyskanie skosów nie nastręcza obecnie problemów, a palce nie bolą od twardych kierunków. Duży plus dla Sony za nowy krzyżak.
Poniżej znajdujemy gałkę analogową. W PlayStation Portable był to po prostu suwak. Przesuwaliśmy gałkę na boki tak samo jak wychylało się gałkę w DualShocku. PS VITA ulepsza analog podwójnie. Żegnamy się z suwakiem na rzecz prawdziwej, wychylanej gałki analogowej, która wreszcie występuje w liczbie dwa. Rozgrywka w FPS na PSV ma pełnowartościowe sterowanie w niczym nie odbiegające od sterowania DualShockiem. Podwójny plus dla Sony :szlug:
Przycisk HOME zamienił się w znany z PS3 PlayStation Button, jego działanie jest zbliżone do poprzednika, z tym, że obecnie bardziej przypomina przycisk iphone'a. Służy głównie do zamykania aplikacji i wyciąganiem konsoli z trybu uśpienia.
Przyciski "+" i "-" do regulacji głośności spod ekranu powędrowały na górną krawędź obudowy konsoli. Sony całkowicie zrezygnowało w Vita względem PSP z takich przycisków jak "Ekran", "Nutka", "Hold", "WiFi on/off" i "Open".
Brak tego ostatniego przycisku jest oczywisty - Sony wyeliminowało całkowicie mechaniczny napęd optycznych dysków UMD. Gry zapisane są na małych kartach pamięci, lub kupujemy edycje cyfrowe gier z PSS i też trzymamy na karcie pamięci. To rozsądne posunięcie ze strony Sony. Odczyt danych jest znacznie szybszy a samo rozwiązanie bardziej mobilne. Karty z grami jak i memorki do PSV są malutkie. Możemy zabrać ich ze sobą kilkadziesiąt nie zapełniając takiej ilości miejsca jak jeden dysk UMD. Napęd optyczny, z mechanicznymi elementami to również spore wyzwanie dla baterii, któremu Vita już nie musi sprostać.
Ostatnia istotna zmiana, której niestety przeboleć nie mogę, to podłączanie kabla USB. Wtyczkę umieszczono na dolnej krawędzie konsoli, pod ekranem. Poprzedni handheld Sony miał górne umiejscowienie tej wtyczki. Dolne położenie utrudnia korzystanie z konsoli podczas ładowania i/lub wymiany danych, do tego automatycznie kabel się skraca o szerokość konsoli. Tu sprawa miała się znacznie lepiej w przypadku PSP, na dodatek wtyczka nie jest już w standardzie miniUSB->USB, a w tylko Sony wiadomym standardzie.

Obrazek

Z obudowy wyleciały też dioda power i ta symbolizująca odczyt z karty pamięci. Przyciski geometryczne czego się nie spodziewałem, gdyż VITA jest znacznie większa, zostały zmniejszone. Wciska się je też nieco inaczej - i niestety muszę stwierdzić, że w PSP bardziej mi odpowiadały. Tuż obok na obudowie znajdziemy kamerę, po drugiej stronie obudowy znajduje się druga. Na skrajach bocznych części obudowy, pomiędzy krzyżakiem a lewą gałą i analogicznie z drugiej strony znajdują się głośniczki. Cóż za niefortunne miejsce na ulokowanie głośników. Miejsce, które zasłaniamy trzymając konsolę w dłoniach.

Skoro już jesteśmy przy trzymaniu PSVITA w dłoniach ... mimo, że jest większa od poprzedniczki - zdecydowanie wygodniej trzyma się ją w łapach. W tylnej części obudowy znalazły się specjalne wgłębienia na palce dzięki którym konsolę można złapać jeszcze pewniej. Tył PSV, wyposażony został w sporych rozmiarów panel dotykowy. Ciekawy pomysł. Niestety mało który developer rozumie atrakcyjność takiego gadżetu. Dla przykładu - każdy kto grał w gry na telefonach wyposażonych w ekran dotykowy, doskonale wie, że sterując grą często zasłaniamy sobie ekran własnymi paluchami. Dzięki rozwiązaniu z tylnim panelem w PSV problem przestaje istnieć. Wiele gier korzysta z niego w inny sposób, jako wspomaganie klasycznego sterowania, albo celem nadania sterowaniu poczucia faktycznego wykonywania danej czynności. Dla formalności dodam, że PS Vita pomimo większych rozmiarów jest lżejsza od PSP, przez co sprawia wrażenie delikatniejszej.

Obrazek

Popatrzmy teraz od frontu. Konsola Vita nas przepięknym, dużym 5-cio calowym ekranem dotykowym OLED. Barwy są ciepłe, czerń czarna jak smoła, a obraz ostry i wyraźny. Nie ma wyczuwalnych opóźnień, nie uświadczymy nawet odrobiny smużenia. Dotyk działa bardzo sprawnie, ekran reaguje żywo i bez opóźnień. Do jakości ekranów dotykowych Apple'a jednak trochę mu brakuje, ale i tak jest świetny! :brew:

Obrazek

Jedynym mankamentem ekranu PSV jest stosunkowo niska i niestandardowa rozdzielczość. Nie oczekiwałem fullHD, ale chociaż 720p winno być (w końcu to ulubiona rozdziałka developerów w tej generacji :>> ). Rozdzielczość PlayStation Vita to 960 x 544. Nie jest tak doskonale dobrana jak np. w iPhone 4s, gdzie nie sposób zobaczyć pojedynczego pixela. W przypadku Vita mamy większy wyświetlacz i rozdzielczość spokojne mogłaby być w standardzie 720p. Rozdzielczość zaoferowana przez Sony nie jest zła, ale przy obecnych standardach dupy nie urywa.

Obrazek

PlayStation Vita, żegna wysłużone menu XMB. Nowe nazwano LiveArea i bardzo mocno przypomina iOS. Po menu poruszamy się za pomocą ekranu dotykowego i jednego przycisku funkcyjnego. Mamy pulpit na którym rozmieszczone są ikony, dotknięcie którejś uruchamia daną aplikację czy grę. Nie mamy tu zintegrowanych funkcji jak w XMB. Każdy element jest oddzielną aplikacją uruchamianą osobno z poziomu LiveArea. "Ustawienia Systemu", "Trofea", "Wiadomości", "Znajomi", etc, wszystko to są oddzielne aplikacje o oddzielnych ikonach.
Oczywiście w miarę przybywania ikon nie gnieździmy ich wszystkich na jednym ekranie. Pulpitów możemy mieć kilka, przełączamy się między nimi wykonując gest przesunięcia. Edycja położenia ikon następuje po przytrzymaniu palcem dowolnego obszaru na pulpicie - czyli znów jak w iOS. Menu działa szybko i bez zakłóceń. Ogólnie podoba mi się, po latach użytkowania iOS nie stanowiło to dla mnie żadnego dyskomfortu. Ponadto oprawa menusów jest najwyższym poziomie, samo poruszanie się po menu jest fajne.

Czego się czepnąć? Trochę dziwi rozbicie na poszczególne aplikacje funkcji, które powinny być imo jednym programem - chociażby soft dotyczący PSN - "Wiadomości", "Trofea", "Znajomi", używając każdego z tych programów często zmuszeni jesteśmy przełączać się między nimi, nie jest to uciążliwe, bo konsola robi to zgrabnie i szybko, ale jak by nie patrzeć jest to upierdliwe.

Warto wspomnieć o tym, że oprogramowanie dotyczące PSN na Vita jest znacznie fajniejsze niż na PS3. Odpowiedniki na stacjonarną konsolę wydają się archaiczne, są absolutnym minimum, bez bajerów i wodotrysków... zestaw survivalowy. PS VITA wiadomości na PSN od innych użytkowników porządkuje w formę chata - znów wygląda to podobnie do iOS, gdzie w ten sposób uporządkowane są SMS'y. Świetna rzecz. Na PS3 często zdarza się tak, że wyślę komuś wiadomość, ten odpisze mi po paru dniach, a ja już nie pamiętam co do niego pisałem. Trzeba zamykać czytaną wiadomość, wracać do menu wysłanych, odszukać starą wiadomość, oczytać i powtórzyć ścieżkę w przeciwną stronę powracając do przeczytanej odpowiedzi. W PSV masz to wszystko na jednym ekranie. Znacznie lepiej.
Każdy gracz ma też swoją "ścianę" gdzie konsola publikuje wszystkie ciekawsze growe wydarzenia tego użytkownika. Opcji jest więcej ale nie zdążyłem ich jeszcze zgłębić.
Z tego co zauważyłem VITA w przeciwieństwie do PS3 nie pozostaje cały czas online nawet w zasięgu WiFi.
Konsola łączy się z PSN tylko wtedy gdy jest to niezbędne lub gdy sobie zażyczymy. Wynika to pewnie z oszczędności energii i pieniędzy w przypadku konsol z 3G. Z tego powodu - osoba grająca na PSV nie jest widoczna online na konsolach PS3. Co innego z trofeami, te budują level gracza i widoczne są też na PlayStation3.

PS VITA niestety jak na współczesnego handhelda ma nieco braków softwareowych. Urządzenie przenośne powinno mieć w standardzie budzik/kalendarz, kalkulator, notes czy jakiś player do YouTube. Są to proste appki, których obecność powinna być oczywista jak oczywistość :>> - jak nie od razu w konsoli to powinny być pobrania z PlayStation Store, tak jak appka do YouTube - szczerze mówiąc jest znacznie lepsza od tej dla PS3. Odtwarza filmy w jakości HD i znacznie prostsza i wygodniejsza w obsłudze.

Sklepik PSS na PSV również jest nieco inny niż na PS3. Mamy tu do czynienia z mieszanką dwóch stylów - starego niebieskiego sklepu z nowym czarnym. Sklep spełnia swoje zadanie. Jest prosty i przejrzysty. Nie ma materiałów dla PS3, tylko stuff kompatybilny z PlayStation Vita. Tradycyjnie nie mamy dostępu do wypożyczania/kupowania filmów/muzyki. Dzięki ZAIX.

PSP miało sporo problemów z odtwarzaniem wielu formatów video. Najczęściej kończyło się to na konwertowaniu filmów specjalnie pod PSP. Obawiam się, że z VITA nie jest lepiej. PSVita nie odtwarza niektórych standardów, które odtwarza PS3. W takich sytuacjach podczas kopiowania powinniśmy być zapytani czy konwertować filmy, tymczasem stają się one niewidzialne dla PSV.

Wrócę jeszcze na chwilę do kabla USB, a konkretniej do wymiany danych. PSV pozwala na wymianę danych tylko poprzez przewód dostarczony w zestawie. Nie ma trasnferu po WiFi, a sama konsola, a konkretnie karta pamięci w konsoli, nie może działać po podłączeniu do PC jako pamięć masowa. Komputer nie wykrywa konsoli po podłączeniu kabla USB. Do transmisji danych potrzebujemy zainstalować specjalny soft na PC (sytuacja znów podobna jak z iPhone Appla - on wymaga iTunes), najwygodniej jest przerzucać dane pomiędzy PS3 a PSV, bo na PS3 automatycznie się uruchamia soft do transferu danych.

Konsola może odtwarzać pliki mp3, można na niej oglądać zdjęcia i robić własne za pomocą wbudowanej kamery. Na chwilę zatrzymam się przy robieniu fotek.
To co zobaczyłem wprawiło mnie w niesamowite zdumienie. Mam na myśli aparat w PSVita. Po prostu szok. Jakość zdjęć jest niesamowicie... kiepska! Parametry kamery są żenująco niskie. Lepsze zdjęcia robiły znacznie starsze telefony. Foty zrobione za pomocą PlayStation Vita wyglądają jak zdjęcia robione taboretem. Bardzo dziwne, kamerki teraz są tanie jak barszcz, nie wiem czemu Sony chciało akurat tutaj oszczędzać. Na wypasionym ekranie konsoli te zdjęcia wyglądają tragicznie. Co innego jak wrzucimy foty zrobione profesjonalnym aparatem - wyglądają przepięknie.

Gry, które miałem okazję przetestować wyglądają bardzo fajnie. Jak na realia przenośnej konsolki chyba nie ma sensu wymagać więcej. Bardzo dużo zyskują dzięki wspaniałemu ekranowi. Kolory jak pisałem są ostre, jak żywe. Nasycone barwy a czerń czarna jak czarna być powinna :szlug: Gierki działają płynnie i ładują się dosyć szybko. Oczywiście pogłoski o tym, że PSV oferuje grafikę na poziomie PS3 były mocno przesadzone. Grafika jest zauważalnie gorsza niż na PS3, ale też zauważalnie lepsza niż na PSP. Dzięki mocniejszym bebechom i rozszerzonemu sterowaniu gry mogą być nie tylko ładniejsze ale i znacznie bardziej urozmaicone.

Przetestowałem trzy duże gry - Uncharted, Wipeout i Mortal Kombat. Dwie pierwsze wyglądają obłędnie, ciężko oderwać wzrok. Trzecia nie wygląda już tak dobrze, na pewno gorzej niż na PS3, głównie tyczy to ilości polygonów poświęconych na wymodelowanie postaci, za to gra chodzi w 60fps, czego nie zauważyłem na PS3.

Obecnie naściągałem gier z PS+ i testuję wszystko po trochu. Jak coś jeszcze ciekawego zauważę to dopiszę. Ogólnie konsola mimo paru niedociągnięć sprawia bardzo pozytywne wrażenie i daje sporo przyjemności z samego obcowania z nią. Można grać w gry z trzech platform - PSV, PSP, PSOne + minis. Jest też przeglądarka internetowa. Mało ją testowałem - forum nasze działa, onet i wp też :>> Tyle testów.
Myślę, ze sporo rozwiązań z Vita zobaczymy w PS4. Menu spodziewam się też podobnego.

Bardzo podoba mi się ta konsola. Największy minus to oczywiście ceny gier i stosunkowo niewielka ilość zapowiedzianych killerów. KillZone: Najemnik, Soul Sacrafice to trochę mało :>> Ale zobaczymy ;D Planuję karmić PSV tylko grami za free z PS+ więc nie powinienem narzekać na ceny, a na chwilę obecną - mam w co grać :brew:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 21:56 
Avatar użytkownika
Patapon

Dołączył(a): 14 paź 2005, o 18:52
Posty: 3245
Czy jest jakieś player do internetowego radia? Aplikacja z psp była świetna - cała biblioteka shoutcasta plus te dźwięki przełączania i dostrajania stacji jakbyśmy słuchali na długich dawały świetny klimat i sprawiały, że bardzo często wieczorami z niej korzystałem:)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 22:24 
Avatar użytkownika
CHAMPION

Dołączył(a): 31 lip 2004, o 19:41
Posty: 23761
gadu: 818467
jak napisałem w recenzji, Sony olało typowe dla przenośnych sprzętów aplikacje typu kalendarz, budzik, kalkulator, a Ty spodziewasz się radia? :>> Nie sądzę. Dziwi mnie, że Sony blokuje takie aplikacje, bo nie wierzę, że nikt takowych nie chce zrobić.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 23:03 
Avatar użytkownika
Patapon

Dołączył(a): 14 paź 2005, o 18:52
Posty: 3245
No to lipa, jak na razie PSP jawi się jako ciekawsza konsola :>> Szkoda, że ją sprzedałem, chyba kupię z powrotem :>>
Kupiłem 3DSa krótko po premierze ale nie było w co na nim grać więc też poszedł w cholerę :>>


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 19 mar 2013, o 00:35 
Avatar użytkownika
Origami Kidler

Dołączył(a): 11 sie 2004, o 15:42
Posty: 7005
Lokalizacja: Katowice
W sumie muszę się zgodzić z tą recką, wypisałeś chyba wszystko co istotne. Co do gierek obczaj sobie Gravity Rush, mnie do tego stopnia wciągnęło, że platynę wbiłem :szlug:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 23 kwi 2013, o 17:47 
Avatar użytkownika
Tekken Lord

Dołączył(a): 6 lip 2005, o 16:27
Posty: 4555
Lokalizacja: Szczecin
No i koniecznie ogarnij Super Stardust.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Szukaj:
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
New Topic Post Reply  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron